Kamyoncu-Nakliyeci Esnafının Sorunları Araştırma Önergesi
TÜRKİYE BÜYÜK MİLLET MECLİSİ BAŞKANLIĞINA

Kamyoncu-Nakliyeci esnafının sorunlarının araştırılarak, alınacak tedbirlerin belirlenmesi amacıyla, Anayasamızın 98 ve İçtüzüğün 104 ve 105. maddeleri gereğince bir Meclis Araştırma Komisyonu Kurulmasını arz ve teklif ederiz.

1-Mehmet SERDAROĞLU
Kastamonu Milletvekili

GEREKÇE

Taşımacılık faaliyeti, insanlık tarihi kadar eski, teknolojik gelişmelere bağlı olarak şekillenen, sosyal, kültürel ve ekonomik yönü olan bir olgudur.

1950’li yılların başlarında karayolları yatırımlarına verilen siyasi destekle, karayolları taşımacılığı ön plana çıkarak önem kazanmış, bu gelişme ise sektörde daha örgütlü olmayı, düzenli ve sistemli çalışma düzenini gerekli kılmıştır.

Karayolu taşımacılık sektörümüz, 1970’lı yıllardan itibaren hızla gelişme göstermiş ve bugün Avrupa’nın en fazla kamyon ve TIR sayısına sahip olan ülke konumuna getirmiştir. Bugün kamyon sayımız 750 bine ulaşırken, ülkemizde yurtiçi eşya taşımacılığının yüzde 92’si karayolu ile gerçekleşmektedir.

Günümüzde hemen hemen her sektörde yaşanan ekonomik sıkıntılar yoksulluk ve işsizliği artırmış, bu olumsuz gelişmelerden en fazla etkilenen kesimlerden biri de kamyoncu esnafı olmuştur.

Nakliye sektörü kazanç açısından en sıkıntılı dönemini yaşamaktadır. Maliyet girdileri ve akaryakıt fiyatlarının yüksekliğinden büyük sıkıntı çeken nakliyeciler bunun yanında iş yokluğu da yaşamaktadırlar.

Yurt içi ve yurt dışı karayolu taşımacılığı yapan firmalarımız bile yüksek girdi fiyatları ve akaryakıt fiyatları ile baş edemez durumda iken, bireysel kamyonculuk ise bitme noktasındadır.

Nakliyeci-Kamyoncu esnafı yıkıcı bir rekabet ortamında çoğu kez düşük ücretle hatta mazot parasına taşıma yapma zorunda kalmaktadır. Mazot fiyatlarındaki büyük artışlar, nakliye fiyatına bile yansıtılamamaktadır.

Zaten, çok ağır bürokrasi ve maliyetlerle boğuşan sektörde, denetimsizlik de haksız rekabet yaratmaktadır. Yabancıların sektördeki ağırlığı ve sanayicilerimizin de tercih yaparken, yerli firmaları seçme konusunda titiz davranmamaları yakında yüklerini taşıyacak uluslararası taşımacı bulamamaları sonucunu doğurabilir. Bu gidişle, sektörü yabancı tekellere terk etmek zorunda kalabileceğimiz düşünülürse, başta ihracatçılarımız ve sanayicilerimiz bugünden doğru tercihler yapmak durumundadırlar.

Gelir vergisi, motorlu taşıtlar vergisi, araç muayenesi, egzoz pulu, yeni araçlarda ÖTV, geçici vergi gibi birçok vergi çeşidi ile boğuşan ve Bağ-Kur primini ödeyemeyen kamyoncu esnafına, K1, C2, SCR gibi yetki belgelerinin ücretlerinin çok yüksek olması da ayrı bir maliyet getirmektedir.

Yurt içi taşımacılık yapan bireysel kamyoncuya yapılan uygulamalar ile yurt dışı çıkışı olan yada deniz yoluyla taşımacılık yapanlar arasındaki uygulamalar da birbiriyle çelişmektedir. Bu kadar olumsuz çalışma şartlarına dayanamayan kamyoncu esnafı bir bir tükenmektedir.

Kamyoncu esnafının vergi ve sigorta primlerinin yeniden ele alınması, kilometre başına fiyat hesabı getirilmesi, nakliye ücretlerine, tonaj ve kilometre hesabını baz alarak standart bir ölçü belirlenmesi ve kayıt dışılığın önlenmesi adına çıkarılan denetimlerin etkin bir şekilde devam edilmesi gibi birçok haklı talebinin değerlendirilmesi gerekmektedir.

Ayrıca taşıt pulu taksit sayısının artırılması, birikmiş vergi borçlarının yeniden yapılandırılması, kamyoncu esnafına nefes aldıracaktır.

İşte tüm bu nedenlerle kamyoncu-nakliyeci esnafının sorunlarının çözümü için alınacak tedbirleri belirlemek amacıyla Anayasamızın 98 ve İçtüzüğün 104 ve 105. maddeleri gereğince bir Meclis Araştırma Komisyonu kurulmasını arz ve teklif ederiz.
 
  Mehmetserdaroglu.com.tr Her hakkkı saklıdır.